Technologia atramentowa Fujifilm wykorzystana do stworzenia sukienki
30 lis 2016 12:43

fujifilm_nakazato_30-11Firma Fujifilm zaoferowała projektantowi Yuimie Nakazato współpracę przy produkcji sukni na pokaz Paris Haute Couture Collection.

Yuima Nakazato, kreator kostiumów dla najpopularniejszych japońskich i światowych artystów jest jednocześnie pierwszym japońskim projektantem oficjalnie zaproszonym do udziału w pokazie Haute Couture od czasów Hanae Mori. Technologia atramentowa Fujifilm miała znaczący udział w powstawaniu strojów, które mienią się jasnym, tajemniczym blaskiem przypominającym zorzę. Suknie te spotkały się z pozytywnym odbiorem i pojawiły się w wielu międzynarodowych czasopismach. 

W 2009 r. japoński projektant utworzył markę Yuima Nakazato, pod którą wprowadził na rynek liczne kreacje, umiejętnie wykorzystując „hologramowe” efekty świetlne. Kreacje  powstają z przypominających komórki fragmentów o unikalnym kształcie oraz specjalnego materiału holograficznego będącego efektem sześcioletniej współpracy projektanta z producentem hologramów. Obrazy są nadrukowywane na materiał przy użyciu szerokoformatowej drukarki atramentowej UV Fujifilm Acuity Select 20 i wytrzymałego na wydłużanie tuszu Uvijet KV. Pojedynczy fragment sukni to kawałek materiału z nadrukiem w formacie A5, który jest najpierw starannie wycinany przy użyciu plotera tnącego, a potem ostrożnie składany w odpowiedni kształt, tak jak origami. Składaniem każdego z ponad 1000 takich fragmentów zajmuje się zespół około 100 osób. Po złożeniu fragmenty są łączone i dopasowywane do figury modelki. fujifilm_nakazato_30-11-16W ten sposób, bez konieczności użycia krosna, tkaniny i szwów, powstaje suknia. Główne wsparcie techniczne dla Yuimy Nakazato ze strony firmy Fujifilm zapewnił, otwarty w 2014 r., ośrodek Open Innovation Hub (OI-Hub), będący miejscem wspólnego kreowania technologii, produktów i materiałów. Yuima Nakazato wysłał do ośrodka prośbę o pomoc w przygotowaniu propozycji na pokaz Paris Haute Couture Collection, na co firma Fujifilm odpowiedziała pozytywnie. W ramach współpracy projektant został zapoznany z technologią atramentową oraz rozwiązaniami technologicznymi przeznaczonymi do materiałów funkcjonalnych. Do niedawna z materiałem holograficznym można było stosować tylko cztery kolory, jednak po przeprowadzeniu rozmaitych eksperymentów firma Fujifilm opracowała metodę nadruku grafiki na przezroczysty kompozytowy materiał bazowy przy użyciu tuszu Uvijet KV, co znacząco zwiększyło możliwości ekspresji z wykorzystaniem hologramów.

„Dotychczas poświęcałem uwagę hologramom i powtarzałem różne badania z nimi, jednak swoje cele osiągnąłem dopiero wtedy, gdy zamiast na tekstyliach skupiłem się na folii. Jestem bardzo wdzięczny firmie Fujifilm za tę współpracę. Od dawna chciałem poszerzyć możliwości ekspresji z wykorzystaniem hologramów, lecz ponieważ powierzchnia folii jest niezwykle gładka, to nawet po udanym naniesieniu tuszu na folię zawsze występował problem z jego przyleganiem. Co więcej, ze względu na zastosowanie tego materiału z odzieżą występują tu duże tarcia, więc musi on być niezwykle wytrzymały. Wspierając technologicznie ten projekt firma Fujifilm pokazała, że jej tusz przylega niezwykle mocno, jest niesamowicie wytrzymały i nie występują problemy z jego odchodzeniem ani na etapie nanoszenia nadruku na materiał, ani cięcia ploterem, ani ręcznego formowania z niego fragmentów. Oprócz sukni zaprojektowałem także kilka par obuwia z wykorzystaniem nadruku holograficznego stworzonego ze zdjęć islandzkiego lodu. Tu również kolory były odwzorowane w znakomitej jakości i nadruk wyglądał dokładnie tak, jak chciałem. Nie sądzę, by jakakolwiek inna firma dysponowała technologią umożliwiającą uzyskanie takiej jakości i wytrzymałości. Miałem okazję poznać jeszcze inne technologie i specjalne folie Fujifilm, jednak nie użyłem ich ze względu na ograniczenia czasowe, ale jestem bardzo zainteresowany kontynuowaniem tej współpracy” – podsumował Yuima Nakazato.

Opracowano na podstawie informacji firmy Fujifilm

error: Alert: Treść jest chroniona.