W zeszłym tygodniu, w centralnej Polsce niedaleko mazowieckiego Lipska w Podolanach, wyrósł kolejny hektar lasu. Jak to możliwe? Za przedsięwzięciem stoją połączone siły Epson Polska i fundacji „Las na Zawsze”. Ale dlaczego pracownicy wielkiej światowej firmy, lidera na rynku drukarek i projektorów, sadzą drzewa? Wbrew pozorom to bardziej naturalne niż mogłoby się z początku wydawać.
Epson od dekad we wszystkich swoich działaniach zwracał uwagę na ekologię i to w jaki sposób produkty, które wytwarza, wpływają na środowisko. Geneza tego tkwi m.in. w Monozukuri - japońskim harmonijnym podejściu do pracy, jako elementu relacji ze światem. Można powiedzieć, że dbałość o stan środowiska naturalnego jest wdrukowana w DNA firmy, a dodatkowo rozwinięte zostało przez lata świadomego rozwoju z uwzględnieniem wpływu działań firmy na otoczenie. Elementem filozofii Epson jest zasada „myśl globalnie, działaj lokalnie”, a stąd już tylko mały krok do lasu Epson w Podolanach.
Dlaczego akurat las?
Nasadzenia wybierano z naciskiem na bioróżnorodność, bazując na specyfice gatunkowej regionu w którym rośnie. Las będzie (jest) dostosowany do rodzaju gleby i lokalnego ekosystemu. Wybrano głównie drzewa liściaste, z naciskiem na gatunki, które długo znoszą okresy suche. To wszystko pozwala mieć nadzieję, że będzie on rósł nawet w warunkach postępującego ocieplenia klimatu.Teren i uprawę zabezpieczono, wraz z fundacją „Las na zawsze” na wiele sposobów: prawnie i finansowo, łącznie z formalizacją wieczystej własności i przekształcenia charakteru gruntu uprawnego. Wszystko to po to, aby drzewa rosły w tym miejscu długo, bardzo długo. O resztę zadba natura – jak mówi przysłowie: ”nie będzie nas, będzie las”.
„Dlaczego sadzimy dziś las na zawsze? Powody są różne - a wszystkie bardzo dobre! Po pierwsze, jesteśmy z Epson - z dumą powiem, że nasza firma zwracała uwagę na ekologię i konieczność zachowania równowagi między potrzebami biznesowymi, a troską o środowisko, w którym żyjemy, już od wielu lat. Dawno zanim stało się to modne! Co ważne, nie były to tylko deklaracje, ale konsekwentnie opracowywane i wdrażane na masową skalę, “zielone” technologie, takie jak na przykład druk na zimno (Heat-Free), oszczędzający zużycie prądu nawet o 83%. Wiemy jednak, że poza działaniami biznesowymi, równie istotne jest też zaangażowanie na miejscu, zmieniające na lepsze świat i społeczeństwo, które nas otaczaja tu i teraz. Dlatego nie ma żadnej sprzeczności w tym, że firma z centralą w Japonii sadzi dziś las… tu - koło Lipska na Mazowszu.
Po drugie - jako rodzice żony mężowie i dzieci – robimy to dla naszych bliskich. Zarówno dzieci i krewnych, które już są na świecie, jak też ich potomstwa, którego być może nigdy nie poznamy… a przecież oddychać będą także tlenem wyprodukowanym przez dziś posadzone drzewa. Myślę także o moich rodzicach i dziadkach - podczas wspólnych wycieczek nauczyli mnie kochać świat i cieszyć się przyrodą. Z szacunku do nich i tego co odziedziczyłam, chcę zostawić ją w tak dobrym stanie, jak to tylko możliwe” - wyjaśnia Ewa Pytlak koordynator ds. marketingu z Epson Polska.
W ramach akcji wykorzystane zostały sadzonki gatunków takich jak:
Fundacja Las na Zawsze
Fundacja Las Na Zawsze powstała z inicjatywy trzech osób, które za swój cel obrały sobie działanie w zgodzie i przede wszystkim - dla natury. Fundację tworzy Michał Paca – przedsiębiorca i ekspert branży odpadowej, Karolina Rusinek-Ika– terapeuta psychosomatyczny, nauczyciel Vedic Art, coach i trener biznesu oraz Paweł Krzemiński – copywriter, dyrektor kreatywny. Z ich wspólnego pomysłu zrodził się projekt – sadzenie lasów, które rosną na zawsze. Dlaczego warto to robić? Odpowiedź na to pytanie dokładnie wyjaśnia poniższy fragment:
"Lasy są naszym naturalnym sprzymierzeńcem. Ich sadzenie jest najprostszym sposobem zapobiegania zmianom klimatycznym. Lasy zatrzymują wodę, której mamy coraz mniej. Lasy tworzą przyjazny mikroklimat, dają nam spokój i dobrą energię. Drzewa dają nam chłód w gorące dni. Lasy stanowią naturalną ostoję wielu, wielu zwierząt i roślin. Lasy po prostu są dla nas dobre."
Finansowanie fundacji odbywa się za pomocą darowizn od osób prywatnych, firm lub instytucji. Pełna kwota wpłaconej darowizny przeznaczana jest na sadzenie lasów. W jaki sposób las chroniony jest na zawsze? Fundacja dba o to, aby nie można go było kiedykolwiek wyciąć ani sprzedać.
Epson - olimpijskie początki
Dzieje tej firmy uczą, że na długofalowy sukces składa się kilka warunków. Oprócz ciężkiej pracy niezbędna jest też odwaga do podejmowania ryzyka. Dziś znamy Epson na podium lidera produkcji drukarek i projektorów, ale do tego miejsca wiodła długa droga. W 1964 roku podczas sportowych zmagań lekkoatletów z całego świata Epson mierzył czasy sportowców pierwszym kwarcowym stoperem i automatycznie je drukował. W 1969 roku przedstawił światu pierwszy zegarek kwarcowy, a w 1989 – pierwszy kolorowy projektor LCD. Inżynierom Epson zawdzięczamy też powstanie prekursora miniaturowych komputerów, wizjer cyfrowy w aparatach i pierwszego latającego robota.
Projekcja czy druk – przede wszystkim wierny obraz
Sprzętem, w produkcji którego Epson przoduje, od lat pozostają projektory oraz drukarki atramentowe. Projektory Epsona dzięki zastosowanej technologii 3LCD generują obraz, który zapewnia przyjazne dla wzroku światło oraz wysoką jasność i nasycone barwy. Dlatego, doceniając jakość projekcji, w ślepych testach klienci uznają ten sprzęt za najlepszy w 95% przypadków.
O klasie drukarek z niebieskim logo świadczy fakt, że to właśnie Epson jako pierwsza atramentówka na świecie poleciała w kosmos. Pozycję lidera na tym rynku firma zawdzięcza innowacjom kierowanych dla różnych grup odbiorców – od kieszonkowych drukarek hi-tech, poprzez rozwiązania dla domu i biznesu, aż po wielkonakładowe maszyny przemysłowe. Hitem dla użytkowników indywidualnych i małych firm są urządzenia EcoTank (z systemem stałego zasilania w atrament) godzące wysoką jakość wydruku z niskimi kosztami eksploatacji. Biznes z kolei docenia wielofunkcyjne RIPS mogące wydrukować aż 75 tys. stron na jednym zestawie tuszów.
Sekret powodzenia? Badania i rozwój zamiast cięć
Firma istnieje od 1942 roku, pozycję lidera w świecie nowych technologii utrzymuje już od półwiecza. Nie byłoby to możliwe bez inwestycji w badania. Ta strategia sprawdza się doskonale i sprowadza się do ciągłego rozwoju i inwestycji zamiast redukcji zatrudnienia czy optymalizacji kosztów poprzez redukcję R&D. O rezultacie świadczy liczba niemal 14 patentów jakie wychodzą z laboratoriów firmy... każdego dnia, co daje ponad 5 tys. innowacji rocznie!
Opracowano na podstawie informacji firmy Epson