Kolory przyszłości
14 kwi 2022 10:57

Według najnowszych badań dotyczących preferencji kolorystycznych pandemia napędza trend na wzory, które przekraczają i zacierają granice między poszczególnymi mediami. Projektanci przygotowują się na nadejście przyszłości, w której technologia będzie jeszcze bardziej zintegrowana z naszym codziennym życiem.

W następstwie raportu z 2019 r. na temat trendów kolorystycznych James Cropper, producent papieru z Cumbrii, odkrył, że pandemia wywarła ogromny wpływ na gusta projektantów, a media społecznościowe i świat przyrody stały się tematami wiodącymi.

Alison Rodwell, ekspert ds. trendów kolorystycznych, powiedziała portalowi Printweek: Wraz z poleganiem na technologii podczas pracy, zakupów i spotkań towarzyskich w pandemii, strategie dotyczące tego, jak kolory wykraczają poza fizyczne i cyfrowe komunikaty, stały się ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.

Prawie połowa (44 proc.) z 500 projektantów ankietowanych przez Jamesa Croppera zgodziła się, że pojawienie się metaverse (współdzielona, wirtualna przestrzeń, która zapewnia dostęp do różnego rodzaju rozrywek i projektów – w tym możliwości pracy) było kluczowym momentem dla marek, które starają się przełożyć swoją tożsamość kolorystyczną na wirtualną rzeczywistość.

Rodwell nazwała połączenie świata fizycznego i cyfrowego światem figitalnym. Dodała: To nie przypomina niczego, co kiedykolwiek widzieliśmy, i radykalnie zmieni sposób, w jaki konsumenci zaangażują się w marki. Świadomość sposobu wyświetlania i postrzegania kolorów w cyfrowym świecie jest kluczową kwestią dla naszej branży.

Wschodząca gwiazda projektowania cyfrowego nie przewiduje jednak odejścia w zapomnienie dotychczasowych realnych nośników. Podczas gdy obecnie dwukrotnie więcej projektantów uważa, że ​​nowe zjawiska mają wpływ na trendy kolorystyczne (z 10 proc. w 2019 r. do 20 proc.), popularność zakupów online sprawiła, że ​​opakowanie i nadruk stały się częścią tego doświadczenia.

Rodwell powiedziała też: Świat wirtualny jest z pewnością teraz ważny, ale spójrzmy na trend unboxingu (wideo przedstawiające moment rozpakowania produktu); nie bez powodu jest ogromny. Konsumenci oczekują praktycznego doświadczenia, dlatego marki muszą respektować to wymaganie, dostarczając go niemalże na każdym kroku.

Podczas gdy media społecznościowe stały się bardziej widoczne jako wpływające na gusty projektantów, preferencje konsumentów są kształtowane przez problemy globalne. Według Rodwell ponowne zainteresowanie zmianami klimatycznymi mogło skłonić ponad jedną czwartą (28 proc.) projektantów do podkreślania wpływu natury na nasze otoczenie. Powiedziała: Gdy społeczeństwo zmierza w kierunku stworzenia zrównoważonej planety, widzimy, jak wpływ ekologii na kolor pojawia się praktycznie wszędzie. Konsumenci oczekują, że marki zademonstrują wysiłki, jakie podejmują w kierunku bardziej ekologicznych inicjatyw. Ekologiczne opakowania są jednym z ważnych elementów takich działań – rozwój w tym kierunku jest często równoznaczny z wykorzystaniem materiałów pochodzących z recyklingu.

Dla wielu projektantów w Wielkiej Brytanii pandemia oznaczała, że ​​ludzie częściej spoglądali w przeszłość lub przyszłość, w której pandemia nie jest już problemem. Prawie jedna trzecia ankietowanych (32 proc.) zgłosiła zainteresowanie projektami retro, a co piąty (21 proc.) stwierdził, że priorytetem są kolory oznaczające nadzieję i stabilność. Rodwell powiedziała: Łatwo zrozumieć, w jaki sposób społeczny wpływ pandemii, światowe skupienie się na zmianach klimatycznych i polityce stworzyło tęsknotę za szczęśliwszymi czasami i odnowieniem więzi z naturą.

Opracowano na podstawie informacji opublikowanej na portalu Print Week