Dropbox propaguje mylące komunikaty na temat papieru
1 cze 2022 06:00

Firma Dropbox wywołała oburzenie w branży po tym, jak wysłała e-mail promocyjny zachęcający użytkowników do korzystania z jej usług, wspierając go hasłem: „Mniej papieru = więcej drzew”.

Firma Dropbox z siedzibą w USA oferuje usługi udostępniania plików i hostingu w chmurze. Ma ponad 700 milionów użytkowników na całym świecie i prawie 17 milionów klientów opłacających abonamenty. W zeszłym roku jej obroty wyniosły 2,16 miliarda dolarów.

Przedstawiciele stowarzyszenia Two Sides napisali do współzałożyciela i dyrektora generalnego Dropbox, Drew Houstona, wzywając do zaprzestania używania fałszywych opinii dotyczących ochrony środowiska w odniesieniu do papieru. Wprowadzające w błąd, twierdzenia Dropbox niszczą postrzeganie przez konsumentów i decydentów biznesowych kwestii zrównoważenia środowiskowego papieru i zagrażają źródłom utrzymania milionów ludzi pracujących w sektorach papierniczym, poligraficznym i pocztowym — stwierdzili w swoim piśmie.

Two Sides to inicjatywa firm łańcucha dostaw komunikacji graficznej, w tym: leśnictwa, celulozy, papieru, atramentów i chemikaliów, przygotowalni, wydawnictw, druku, kopert i operatorów pocztowych. Wspólnym celem stowarzyszonych firm jest promowanie trwałości łańcucha dostaw komunikacji graficznej i rozwianie błędnych przekonań dotyczących środowiska poprzez dostarczanie zweryfikowanych informacji o tym, dlaczego druk i papier są atrakcyjnym, praktycznym i zrównoważonym środkiem komunikacji.

W liście przedstawiciele stowarzyszenia proszą również swoich członków, a także przedstawicieli całej branży poligraficznej i papierniczej, aby wzmocnili przekaz wyjaśniając szkody, jakie podobny rodzaj informacji może wyrządzić przedsiębiorcom i konsumentom.

Greenwashing, zwany też „zielonym kłamstwem”, to zjawisko polegające na wywoływaniu u klientów poszukujących towarów wytworzonych zgodnie z zasadami ekologii i ochrony środowiska wrażenia, że produkt lub firma go wytwarzająca są w zgodzie z naturą i ekologią. W tym przypadku greenwashingowe sformułowania użyte przez Dropbox obejmowały między innymi hasła: „ratuj drzewa”, „naucz się trzech sposobów, w jakie możesz korzystać z Dropbox, aby przyczynić się do rozwoju planety poprzez ograniczenie marnotrawstwa papieru”, „zabezpiecz swoje dane i przyszłość lasów”, „oszczędzanie drzew to nasza domena” czy „papier nie rośnie na drzewach”.

Zgodnie z najnowszym dostępnym arkuszem informacyjnym ESG na lata 2019-2020 zdecydowana większość własnych emisji gazów cieplarnianych Dropbox, czyli około 55 000 ton, jest związana z centrami danych, które odpowiadają za 182 486 MWh zużycia energii.

Two Sides stworzyło przykładowy list, który może być stosowany przez firmy i osoby chcące dodać swój komentarz do kampanii Dropbox.

Natomiast w swoim poście na LinkedIn dyrektor zarządzająca Nutshell Creative, Lucy Swanston, stwierdziła: Zastanawiam się… czy Dropbox rozważył kluczową rolę, jaką papier odgrywa w naszym społeczeństwie, zanim przedstawił bezpodstawne twierdzenia. Na przykład etykiety i opakowania leków, książki dla dzieci, możliwość wysyłania i odbierania listów do tych, którzy mogą być bardziej wrażliwi lub odizolowani cyfrowo, mogłabym tak kontynuować… W rzeczywistości papier jest jednym z niewielu produktów na Ziemi, który już ma zrównoważony dla środowiska cykl życia o obiegu zamkniętym.

Lee Ward, dyrektor ds. dochodów w Tharstern, również skomentował zaistniałą sytuację. Powiedział: Usługa Dropbox jest całkowicie zależna od centrów danych. Na całym świecie istnieje kilka milionów centrów danych. Każdy energochłonny obiekt może pomieścić dziesiątki tysięcy serwerów, pochłaniając zasoby środowiska bardziej niż całe kraje. Łączny wpływ wszystkich tych centrów danych na środowisko staje się coraz większym problemem dla rządów i opinii publicznej.

Odkąd w 2010 roku ruszyła kampania, Two Sides z powodzeniem rzuciła wyzwanie ponad 880 organizacjom na całym świecie w kwestii wysyłanych przez nie komunikatów ekologicznych.

Opracowano na podstawie informacji opublikowanych na portalu Print Week