Części wydrukowane w technologii 3D zasilają samoloty Airbus A350
15 wrz 2017 14:20

Jak poinformowała firma Airbus, sukcesem zakończyła się pierwsza instalacja tytanowych wsporników produkowanych na potrzeby samolotów A350 XWB. Wsporniki produkowane są seryjnie, a ich zastosowanie świadczy o systematycznej ekspansji technologii addytywnych.

Wydrukowany na drukarce 3D wspornik jest częścią pylonu samolotu, czyli segmentu mocującego silniki odrzutowe do skrzydeł. Historycznie firma Airbus używała maszyn Concept Laser M2 do produkcji metalowych części i dodatków. Starając się udoskonalić dwupokładowy samolot serii A380, Airbus współpracował ze szwajcarską firmą inżynieryjną Liebherr oraz z Uniwersytetem Technologicznym Chemnitz. Celem tej współpracy było wyprodukowanie części zaworu uruchamiającego sprężyny w skrzydle.

Ben Sandilands, specjalista ds. transportu i redaktor „Plane Talking”, stwierdza, że nowy tytanowy wspornik firmy Airbus jest „namacalnym dowodem dla tych, którzy uważają, że drukowanie 3D to jedynie magiczna sztuczka”.

Samolot Airbus A350 XWB jest bezpośrednią konkurencją modeli 787 i 777 Boeinga. Wraz z firmą Dassault Systèmes Boeing stworzył cyfrowego bliźniaka samolotu 777, pomagając w dalszym rozwoju linii produkcyjnej działającej od 1994 roku. Silnik GE9X, zawierający komponenty produkowane w technologii addytywnej, jest przygotowywany do instalacji w ramach nadchodzącej aktualizacji modelu 777. Natomiast we wnętrzu samolotu A350 Airbus ujednolicił użycie materiału Stratasys ULTEM, a w październiku 2016 roku zawarł umowę o wartości 15 milionów dolarów z firmą Hexcel Corp na dostarczanie zaawansowanych kompozytów.

Wykorzystanie technologii przyrostowych do produkcji dodatków w sektorze lotniczym jest przykładem dostosowywania się przemysłu do zmieniającego się krajobrazu handlowego. Wystarczy przytoczyć niedawne doniesienia o tym, że ​​firma Boeing utworzyła nowy oddział zajmujący się kontrolą samolotów i elektroniki. Dywizja konkuruje z istniejącymi dostawcami dla branży lotniczej takimi jak  Rockwell Collins, Honeywell International i United Technologies.

Przygotowano na podstawie informacji 3D Printing Industry

 

 

error: Alert: Treść jest chroniona.