Rośnie sprzedaż maszyn atramentowych
19 gru 2022 06:00

Rok 2022 rozpoczął się dość dobrze pod względem sprzedaży atramentowych maszyn drukujących. Wielu specjalistów spodziewało się poprawy wyników, zwłaszcza po tym, jak pandemia dotknęła biznesy poligraficzne w 2020 i 2021 roku.

Co zaskakujące, liczba nowych instalacji wykonanych w II i III kwartale br. jednak spadła. Finalnie, w czwartym kwartale 2022 r. sytuacja uległa poprawie i w drukarniach pojawiło się więcej atramentowych maszyn drukujących. Wiąże się to z sytuacją firm poligraficznych, które ponownie zaczęły dostrzegać pozytywne perspektywy dalszego działania i rozwoju, m.in. na rynku niemieckim.

Ralf Schlözer, autor bloga digitalprintexpert.eu od lat śledzi i gromadzi informacje o sprzedaży i instalacjach produkcyjnych urządzeń atramentowych, wykorzystując je do analizy trendów i danych. Wyniki sprzedaży za rok 2022 wskazują na dobry początek roku ze zdecydowanym spadkiem aktywności w II i III kwartale. Jednak czwarty kwartał wykazał znaczny wzrost, z łatwością przewyższając nawet pierwszy kwartał 2022 r., przy czym czwarty kwartał jeszcze się nie skończył, więc wynik może ulec zmianie.

Niższa aktywność w połowie 2022 r. może być spowodowana brakiem komponentów i narastającymi problemami z łańcuchem dostaw w 2022 r., co potwierdzają analitycy branżowi i dostawcy. Jednak wiele wskazuje na to, że firmy coraz lepiej sobie radzą z tą sytuacją.

Druk atramentowy z ciągłym podawaniem (CF) pozostaje głównym motorem napędowym rynku i może poszczyć się największą liczbą instalacji nowych maszyn produkcyjnych. Maszyny arkuszowe obsługujące formaty B1 i B2 miały dobry rok, z wynikami rozkładającymi się równomiernie w poszczególnych miesiącach. Urządzenia atramentowe B3 odnotowały bardzo dobrą drugą połowę roku.

Kwartalne zestawienie sprzedaży

Pomimo rynkowych trudności poziom instalacji zrealizowanych w 2022 r. powinien przewyższyć wynik z 2021 r., a w przypadku druku ciągłego i atramentowego w formacie B3 liczba instalacji prawdopodobnie będzie zbliżona do wyniku z 2021 r. Aktywność w przestrzeni B2/B1 była jednak zauważalnie wyższa w 2022 r. Głównym czynnikiem napędzającym zbyt nie była w tym przypadku tektura falista do produkcji POS, ale komercyjny karton i nadruki specjalne. W swojej analizie autor bierze pod uwagę instalacje handlowe i opakowaniowe, z wyjątkiem rynku etykiet – gdzie użytkowanych jest wiele mniejszych urządzeń.

Dni innowacji organizowane przez firmę Hunkeler w lutym/marcu 2023 r. i kilka innych wydarzeń zaplanowanych na 2023 r. dadzą dużo okazji do zobaczenia i poznania najnowszej gamy premier i innowacji. Ponadto niektóre zapowiadane wcześniej urządzenia powinny wejść na rynek właśnie w 2023 roku. Autor spodziewa się, że w 2023 roku sprzedaż drukarek atramentowych wzrośnie.

Opracowano na podstawie informacji opublikowanej na blogu digitalprintexpert.eu