Raport o kryzysie zatrudnienia w poligrafii
13 kwi 2022 08:39

Stowarzyszenie Intergraf opublikowało wyniki dwuletniego projektu poświęconego odpowiedzi na pytanie, dlaczego drukarnie w całej Europie mają trudności z pozyskiwaniem nowych pracowników, i próbie znalezienia środków zaradczych.

Według raportu „Print Your Future” (Wydrukuj Swoją Przyszłość), opublikowanego przez Intergraf i Uni Europa Graphical, przestarzały wizerunek branży poligraficznej jest największą przeszkodą w pozyskiwaniu nowych pracowników.

Raport stanowi podsumowanie dwuletniego projektu finansowanego przez Unię Europejską, zrealizowanego w formie ankiet, rozmów z grupami fokusowymi oraz warsztatów przeprowadzonych w czterech krajach członkowskich Intergraf, które pozwoliły odpowiedzieć na większość stawianych pytań.

Projekt został uruchomiony w lutym 2020 r., tuż przed wprowadzeniem w Europie obostrzeń pandemicznych, które jedynie zaostrzyły problem niedoboru pracowników i wzmocniły potrzebę zrozumienia, w jaki sposób usprawnić rekrutację i zachęcić młode talenty do pracy w branży poligraficznej.

Jak wynika z badania, głównym problemem jest sposób postrzegania branży jako tradycjonalistycznej i niedzisiejszej. Co istotne, taki odbiór nie jest domeną wyłącznie młodszych roczników urodzonych w latach 80. ubiegłego wieku i później (czyli tzw. Pokolenia Y i Pokolenia Z), ale również ich rodziców, nauczycieli i innych osób, które mają wpływ na wybór przez młodzież przyszłej ścieżki kariery. Aż 82 proc. uczestników badania wymieniło atrakcyjność branży – czy raczej jej brak – jako główny problem.

Efekt jest taki jak w Niemczech, gdzie drukarnie nie radzą sobie z realizacją praktyk zawodowych ze względu na brak chętnych. Utrudnia to znalezienie wykwalifikowanego personelu, co ma negatywny wpływ na pracę przedsiębiorstw.

Oprócz wyników badań raport zawiera również listę najlepszych praktyk i działań, które mogą w przyszłości zmienić negatywne postrzeganie tego sektora produkcyjnego i uczynić go atrakcyjnym dla kolejnych pokoleń oraz pomóc w utrzymaniu jego konkurencyjności i innowacyjności.

Autorzy sugerują więc uruchomienie interaktywnej strony internetowej, która będzie pełniła funkcję centrum informacji o karierze, szkoleniach i pozytywnych doświadczeniach młodych pracowników branży druku. Celem tych działań musi być zwiększenie atrakcyjności drukarń przez podkreślanie m.in. ich wartości i kultury; korzyści zapewnianych lokalnym społecznościom; potencjału w planowaniu kariery i rozwoju osobistego; możliwości elastycznego czasu pracy; opieki nad dziećmi i urlopów rodzicielskich oraz atrakcyjnych pensji i planów emerytalnych.

Raport podkreśla, że młodsze pokolenia pracowników oczekują od pracy czegoś innego niż ich ojcowie. Dlatego drukarnie powinny promować szersze spojrzenie na branżę, angażować się we współpracę ze szkołami, rodzicami, nauczycielami i innymi podmiotami, do których młodzi ludzie będą zwracać się po poradę. Sformułowania takie jak „technologia druku” nic nie mówią rodzicom, którzy nie mają też pojęcia o specyfice zawodu. Czasy, gdy praca w branży była przekazywana z ojca na syna lub kogoś z rodziny dawno minęły, choć stanowiska i żargon nadal trwają.

W ostatecznym rozrachunku chodzi o to, by kultura firmy odpowiadała aspiracjom młodych ludzi. Pociąga ich praca w sektorze kreatywnym, a druk - niestety – nie jest dzisiaj postrzegany jako taki – konkludują autorzy raportu.

Opracowano na podstawie informacji serwisu PrintBusiness