Drukowana opona od firmy Michelin
19 cze 2019 06:00

Firmy Michelin i General Motors zaprezentowały nową generację technologii opon bezpowietrznych przeznaczonych dla samochodów osobowych. Wydrukowana w technologii 3D, prototypowa opona MICHELIN Uptis (skrót od „Unikalny system opon odpornych na przebicie”) została po raz pierwszy pokazana podczas Movin'On Summit – odbywającego się w czerwcu w Kanadzie światowego szczytu na rzecz zrównoważonej mobilności. Michelin i GM ogłosiły także podpisanie umowy dotyczącej wspólnego prowadzenia badań, w ramach której firmy zamierzają zatwierdzić prototyp Uptis i wprowadzić go w modelach pasażerskich w 2024 roku. Jeszcze w tym roku rozpoczną się testy nowych opon w pojazdach Chevrolet Bolt EV w Michigan.

Wśród licznych zalet bezpowietrznej opony Uptis warto wymienić: poczucie bezpieczeństwa na drodze (brak ryzyka przebicia), zmniejszone wykorzystanie surowców do produkcji opon zastępczych i zapasowych oraz brak konieczności konserwacji.

Prototyp Uptis stanowi znaczący postęp w kierunku realizacji koncepcji Michelin VISION, która została zaprezentowana na szczycie Movin'On w 2017 r. jako ilustracja strategii Michelin w zakresie badań i rozwoju dotyczących zrównoważonej mobilności. Koncepcja VISION zakłada kilka wymogów dla innowacji w oponach, które mają być bezpowietrzne, drukowane w technologii 3D i w 100% trwałe (wykorzystane w nich materiały są całkowicie odnawialne lub pochodzące ze źródeł biologicznych).

„Uptis to dowód na to, że wizja zrównoważonej mobilności jest osiągalnym marzeniem. Dzięki współpracy z partnerami strategicznymi, takimi jak GM, podzielającymi nasze ambicje w zakresie innowacji możemy dziś wcielić w życie przyszłościowe rozwiązania i wykorzystać je w praktyce.” – podkreślił Florent Menegaux, dyrektor generalny Grupy Michelin.

„Prototyp Uptis pokazuje zdolność Michelin do wdrażania innowacji – zarówno pod względem wykorzystania zaawansowanych technologicznie materiałów, jak i podejścia rozwojowego realizowanego we współpracy z GM. Utwierdza nas to w słuszności przyjętej koncepcji Vision. Uptis pokazuje postęp czyniony w kierunku wizji firmy Michelin dotyczącej rozwoju branży, a także odzwierciedla nasze zaangażowanie na rzecz lepszej, zrównoważonej mobilności”– podsumował Eric Vinesse, wiceprezes wykonawczy ds. badań i rozwoju, Grupa Michelin.

Opracowano na podstawie informacji firmy Michelin