Pierwsze części drukowane w technologii 3D w brytyjskich pociągach
27 wrz 2019 00:56

Angel Trains - jedna z wiodących brytyjskich firm zajmujących się leasingiem pociągów, jeden z liderów w branży druku 3D  - Stratasys, firma konsultingowa DB ESG i brytyjski przewoźnik kolejowy Chiltern Railways, połączyły siły, aby przetestować pierwsze części drukowane w technologii 3D, jakie kiedykolwiek zostały wdrożone w pociągach pasażerskich w Wielkiej Brytanii. Części te obejmują cztery podłokietniki pasażerskie i siedem uchwytów, które zostały zainstalowane w pociągach Chiltern Railways. Dotychczasowy sukces przeprowadzonej próby pokazuje, w jaki sposób druk 3D może pomóc przewoźnikom kolejowym przyspieszyć wymianę przestarzałych części, umożliwiając im szybsze przywrócenie pojazdów do eksploatacji i lepsze utrzymanie pociągów - poprawiając jakość obsługi pasażerów.

Międzysektorowa współpraca Angel Trains, DB ESG i Stratasys ma na celu wykorzystanie druku 3D, by pomóc w rozwiązaniu problemów związanych z wymianą przestarzałych części w brytyjskim przemyśle kolejowym. W przeciwieństwie do przemysłu motoryzacyjnego, gdzie pojazdy marek domowych są produkowane masowo w milionach każdego roku, liczba flot w branży kolejowej jest stosunkowo bardzo mała, a w niektórych przypadkach ma ponad 30 lat.

„W ostatnim czasie obserwujemy rosnące zaniepokojenie wśród przewoźników tym, że pozyskiwanie części zamiennych do starszych flot pociągów po rozsądnych kosztach i w krótkim czasie, staje się coraz trudniejsze, - wyjaśnia James Brown, inżynier ds. danych i wydajności w firmie Angel Trains. - Problem polega na tym, że tradycyjne metody produkcji sprawiają, że opłacalne jest wytwarzanie dużych ilości części zamiennych, nawet jeśli operator może potrzebować tylko kilku przestarzałych części pociągu. Ponadto terminy realizacji mogą zająć miesiące. Właśnie dlatego połączyliśmy siły z firmami DB ESG i Stratasys, pokazując, w jaki sposób przewoźnicy mogą pokonać te przeszkody, wykorzystując druk 3D do wyprodukowania dokładnie potrzebnej części, za ułamek czasu i kosztów tradycyjnych metod”.

Firma DB ESG przeprowadziła kompleksowe testy szeregu przemysłowych materiałów do drukowania 3D, aby zapewnić pierwszą w historii zgodność części drukowanych w technologii 3D z brytyjską normą branżową EN45545-2. Zatwierdzone części zostały wydrukowane przy użyciu drukarki produkcyjnej 3D Fortus 450mc firmy Stratasys, z użyciem żywicy ULTEM 9085, która uzyskała certyfikat zgodności z normami pożarowymi, dymnymi i toksycznymi w branży kolejowej.

Po sukcesie dotychczasowej próby grupa ustanowiła powtarzalny proces, w ramach którego wytwarzane są części zgodne ze standardami przemysłu kolejowego i odpowiednie do stosowania w pojazdach pasażerskich. Dzięki pozytywnym reakcjom, konsorcjum trójstronne ma teraz rozpocząć kolejną próbę z innym brytyjskim przewoźnikiem - Great Western Railway, który planuje zintegrować drukowane części 3D z wybranymi pociągami w ciągu najbliższych kilku miesięcy.

Yann Rageul, Head of Strategic Accounts for EMEA w firmie Stratasys, podsumowuje: „Po udanym udowodnieniu żywotności części drukowanych 3D w pociągach w Wielkiej Brytanii, wpływ na tradycyjny łańcuch dostaw przemysłu kolejowego może być transformacyjny. Przewoźnicy mogą wyeliminować problemy związane z inwentaryzacjami fizycznymi, budując asortyment inwentaryzacji cyfrowej, którą można wydrukować w technologii 3D, kiedy tylko jest to potrzebne, w dowolnym miejscu i dokładnie w wymaganej ilości. Jesteśmy świadkami nowej ery prawdziwej produkcji na żądanie bez odpadów.”

Na podstawie informacji firmy Stratasys opracowała AP