Pandemia uderza w przychody dostawców
12 maj 2020 08:24

Szeroki wpływ Covid-19 na przemysł jest już widoczny, pokazują to wyniki sprzedaży zarówno dostawców urządzeń offsetowych, jak i maszyn cyfrowych. Negatywny trend potwierdzają takie firmy jak Xerox, Ricoh i Canon; dobrych wyników nie spodziewa się też Konica Minolta, która opóźniła publikację swoich najnowszych danych. Japońska firma twierdzi, że pandemia doprowadziła do „ograniczeń dotyczących wizyt u klientów i opóźnień instalacji wpływając na sprzedaż i działalność usługową”.

Wynik finansowy Ricoh okazał się niższy o 1,7 proc. niż w roku poprzednim, zysk operacyjny spadł o 9 proc., a przychody z instalacji i materiałów eksploatacyjnych odnotowały gwałtowny spadek w ostatnich trzech miesiącach roku. W druku komercyjnym firma odnotowała 3,7 procentowy spadek przychodów w ciągu roku,  przy czym, jak twierdzą jej przedstawiciele, sprzedaż maszyn Pro C9200 / 9210 i VC70000 była wysoka.

Spadki odnotował też Canon. W porównaniu do tych samych trzech miesięcy ubiegłego roku sprzedaż od stycznia do marca była niższa o 9,5 proc, chociaż w segmencie druku komercyjnego osiągnięto wzrost sprzedaży oraz przychodów. Jest to jednak tylko jeden z obszarów rozwoju firmy Canon i ma niewielki udział w porównaniu do segmentu fotografii i urządzeń biurowych. Sprzedaż urządzeń wielofunkcyjnych i drukarek laserowych spadła w związku z zamknięciem biur na całym świecie. „Rozprzestrzenienie się Covid-19 całkowicie zmienia globalny krajobraz gospodarczy” – stwierdzają przedstawiciele firmy tłumacząc, że niemożliwe jest przedstawienie prognozy finansowej na pozostałą część roku.

Podobnie uważają specjaliści ze spółki Komori podkreślając, że prognozy na bieżący rok budżetowy są niemożliwe do oszacowania. Pracująca w trybie awaryjnym firma ogłosiła nadzwyczajną stratę w wysokości 17 miliardów jenów (135 milionów funtów) wynikającą ze spadku sprzedaży i instalacji podyktowanego pandemią. Tym samym oczekiwania dotyczące wzrostu sprzedaży po recesji z 2008 r. nie sprawdziły się. Migracja analogowo – cyfrowa przebiegła szybciej niż oczekiwano w USA, Japonii i Europie, co tym bardziej wskazuje, że ​​celów sprzedażowych nie udało się osiągnąć.

W minionym roku popyt w Europie i USA był mniejszy niż oczekiwano,  podczas gdy popyt w Chinach jest wręcz określany jako słaby ze względu na toczące się spory handlowe między Chinami a USA. Natomiast w Japonii zapotrzebowanie na maszyny drukujące spadło po nałożeniu podatku konsumpcyjnego, który opóźniał decyzje przedsiębiorców i determinował obniżkę popytu na druk.

Negatywny wpływ pandemii można zaobserwować także w Europie. Koenig & Bauer twierdzi, że przychody w pierwszym kwartale spadły o 25,3 proc. do poziomu 172,4 mln euro w porównaniu z analogicznym okresem w 2019 r., a zysk przed potrąceniem odsetek i podatków (EBIT) spadł do wysokości 34,9 mln euro. Zamówienia pozostały jednak niezmienne utrzymując poziom 271,5 mln euro w ciągu trzech miesięcy. Firma twierdzi jednak, że pandemia „ma znaczący wpływ na zamówienia i realizację projektów dotyczących dostaw, montażu i instalacji maszyn u międzynarodowych klientów”. Kryzys najmocniej dotknął dział druku arkuszowego, w tej części biznesu przychody spadły do ​​68,2 mln EUR. Podobnie jak w przypadku Komori, strategia korporacyjna zajmuje w tej chwili drugie miejsce, podczas gdy „zarządzanie kryzysowe w czasie pandemii ma obecnie najwyższy priorytet”.

Opracowano na podstawie Print Business