Opony z drukarki
24 wrz 2018 07:00

Korean Additive Manufacturing User Group (K-AMUG) podczas targów druku 3D Techfesta w koreańskim Ulsan zaprezentowało drukowany w 3D prototyp bezpowietrznych opon rowerowych. Uczestnicy targów mieli okazję obejrzeć opony w zestawie z całym rowerem.

K-AMUG to koreańskie stowarzyszenie zajmujące się drukiem 3D i jego implementacją w lokalnym przemyśle motoryzacyjnym i stoczniowym. Założone zostało niedawno, bo w 2017 roku.

Projekt bezpowietrznej opony zaprezentowany przez K-AMUG prowadził profesor Yi Chang Kyoo z Uniwersytetu Hanseo w Seosan wraz z zespołem Park Yoo-jin oraz inżynierem Jungiem Sung-ho. Opona o wymiarach 20mm szerokości, 622 średnicy wewnętrznej i 700mm średnicy zewnętrznej wydrukowana została z TPU w całości, bez dzielenia na części. W jej wnętrzu jest odpowiednie wydrukowane wypełnienie, zastępujące dętkę z powietrzem.

Dzięki zastosowaniu druku 3D możliwa stała się redukcja wagi opony względem zwykłej, klasycznej opony rowerowej, która według twórców prototypu waży 2,27kg, drukowany prototyp zaś – 1,89kg, co oznacza masę mniejszą o 17%.

To nie pierwszy taki projekt. Próby drukowania w 3D opon, również tych rowerowych, były już podejmowane – na przykład przez berlińskie BigRep, które w maju tego roku pokazało własną wersję bezpowietrznej opony powstałej z wykorzystaniem technologii addytywnych. Ich projekt był mianowany pierwszą na świecie drukowaną w 3D bezpowietrzną oponą.

Opony od BigRep również były wydrukowane w jednej części, z użyciem swojej wielkoformatowej drukarki BigRep ONE i gumowatego filamentu własnej produkcji. Przez oponę, której wnętrze wypełnia koronkowa struktura przenosząca obciążenia, można spojrzeć na wylot. Struktura ta może być dostosowana do warunków, w jakich rowerzysta ma zamiar jeździć i różnić się w zależności od tego, czy rower przeznaczony jest do miejskich jezdni, czy górskich ścieżek, a nawet od tego, w jakich warunkach pogodowych będzie odbywać się jazda.

Rower z oponami od BigRep przetestował ich projektant – Marco Mattia Cristofori, wybierając się na wycieczkę po Berlinie. Według jego słów, jazda była „bardzo gładka”.

Zawodowi rowerzyści, szukający wszelkich sposobów na zmniejszenie wagi roweru bez strat w jego szybkości, byliby zachwyceni oponami według projektu K-AMUG. Drukowane opony wydają się też być odporne na przebicie i ogólnie bardziej wytrzymałe. Skoro lada moment pojawią się na rynku drukowane kaski rowerowe, być może pora, by i  opony wyszły z fazy prototypu.

Opracowano na podstawie informacji opublikowanych na portalu przyrostowo.pl

error: Alert: Treść jest chroniona.