Jaguar Land Rover testuje technologię 3D
21 lip 2016 12:23

jaguar_21-07-1619 października ubiegłego roku odbyła się testowa jazda automatycznym samochodem Tesla S P85D. W ciągu niespełna 58 godzin jadąca ze średnią prędkością 83 km/h Tesla pokonała całe Stany Zjednoczone, przejeżdżając dokładnie 4817 km.

Podobne doniesienia z rynku motoryzacyjnego sprawiają, że wizja podróży całkowicie samosterującym samochodem staje się coraz bardziej realna, a my możemy znaleźć się za kierownicą samochodu wyposażonego w autopilota szybciej niż nam się wydaje. Samosterowanie na dzień dzisiejszy nie oznacza jednak braku jakiejkolwiek ingerencji w kierowanie pojazdem. Konieczne jest kontrolowanie poczynań autopilota i trzymanie kierownicy, przy czym w niektórych modelach wystarczy chwytać ją tylko od czasu do czasu.

Brytyjski producent samochodów Jaguar Land Rover wykonał kolejny krok w kierunku pełnej automatyzacji, kiedy ogłosił rozpoczęcie testowania autonomicznego pojazdu (CAV) na wybranych drogach publicznych Wielkiej Brytanii. W ciągu najbliższych czterech lat Jaguar zamierza rozwijać flotę ponad 100 specjalnie opracowanych pojazdów badawczych, które będą testować kilka różnych technologii, opracowanych przez Jaguar Land Rover. Jeszcze w tym roku pierwsze z samochodów, które znajdą się na 41-milowej trasie testowej, będą przemierzać autostrady i drogi miejskie w okolicach Coventry i Solihull, w pobliżu ośrodka badawczego Jaguar Land Rover.

Planuje się, że badania obejmą testowanie technologii komunikacyjnych pojazd-pojazd i pojazd-infrastruktura. Samochody będą w stanie odczytywać znaki drogowe, światła uliczne, a nawet komunikować się z pojazdami ratowniczymi. Pozwoliłoby to na ostrzeganie kierowców przed nadchodzącymi zmianami na drodze i przypominało o dostosowaniu jazdy do aktualnych warunków panujących na drodze. Inne z testowanych technologii będą pomagały kierowcom reagować w sytuacji zawężenia pasa ruchu lub wręcz zapobiegały kolizjom w następstwie przypadkowego przyspieszenia prędkości pojazdu.

„Nasza zautomatyzowana technologia może przyczynić się do poprawy płynności ruchu, spowodować zmniejszenie liczby zatorów na drodze, a nawet obniżyć ryzyko wypadków. Nawet kiedy kierowca będzie w pełni skoncentrowany, ciesząc się doskonałymi warunkami na pustej drodze, nowa technologia nadal będzie pracować „w tle”, aby zapewnić mu maksymalne bezpieczeństwo. Inteligentny samochód zawsze będzie czujny i nigdy nie jest rozproszony - może poprowadzić nas przez roboty drogowe i zapobiegać wypadkom” -  wyjaśnia Tony Harper, kierownik badań w Jaguar Land Rover.

Jaguar Land Rover jest jednym z kilku producentów samochodów globalnie rozwijających pojazdy na autopilota. Centralnym punktem badań jest innowacyjna technologia Over the Horizon Warning. Ten projekt obejmie testowanie różnorodnych urządzeń transmitujących sygnał radiowy, który pozwoli samochodom komunikować się z otoczeniem i odczytywać istotne dane na temat warunków drogowych. System może powiadamiać kierowcę i jego autonomiczny samochód o nadchodzących zagrożeniach i przeszkodach, które kryją się tuż za horyzontem lub za zakrętem, czyli w miejscach dla kierowcy niewidocznych. Technologia może być stosowana do ostrzegania o zbliżających się warunkach drogowych takich jak zatrzymane samochody lub zablokowane pasy ruchu, ale może też ostrzegać kierowców o pobliskich pojazdach ratunkowych, które nie znajdują się jeszcze w zasięgu wzroku kierującego pojazdem. Tym samym system ostrzegawczy poinformuje o lokalizacji karetek, wozów policyjnych i strażackich wskazując, gdzie przybywają i kiedy należy zdjąć nogę z gazu, aby uniknąć zderzenia. Samochód będzie wysyłał kierowcy ostrzeżenie dźwiękowe, a alarmem wizualnym potwierdzi kierunek zbliżających się pojazdów ratunkowych. Wdrożenie tej technologii byłoby pomocne dla samych służb ratunkowych poprzez minimalizację opóźnień w ich pracy, ale również mogłoby zapobiegać wypadkom, spowodowanym przez nieświadomych kierowców.

Testowana przez Jaguara technologia Roadwork Assist wykorzystuje obrazy 3D, pochodzące z usytuowanej przodem do kierunku jazdy kamery. Przechwycone obrazy, będące bieżącym widokiem drogi, trafiają do zaawansowanego oprogramowania, gdzie są przetwarzane, co posłuży rozpoznaniu barier i przeszkód na drodze. System będzie w stanie wykryć zbliżające się roboty drogowe, jak również znajdzie optymalną drogę – objazd powiadamiając kierowcę o bieżących warunkach drogowych. Będzie również oferować system wspomagania kierownicy, utrzymujący samochód w środku pasa, podczas gdy kierowca pozostanie skupiony na omijaniu nieoczekiwanych przeszkód i objazdów.

Ta sama technologia 3D zostanie wykorzystana również do innej, ciekawej funkcji, jaką ma być zapobieganie kolizjom przy niskich prędkościach. Dane z kamery stale monitorującej obszar z przedniej części samochodu będą łączone z informacjami na temat innych pojazdów, jak również przeszkód typu ściany, słupy i inne obiekty w najbliższym otoczeniu. Jeżeli auto odbierze sygnały o zwiększeniu prędkości czy zmianie biegu i rozpozna je jako mogące prowadzić do kolizji, wówczas samoczynnie włączy hamulce, a kierowca zostanie ostrzeżony alarmem. Autorzy tego rozwiązania mają nadzieję, że taka funkcja pomoże zapobiegać kolizjom przy niskich prędkościach, w tym uderzeniom w zaparkowane samochody lub stłuczkom i otarciom przy wjeździe do bram garażowych.

Jak twierdzą pracownicy działu badań Jaguar Land Rover, wszystkie te funkcje wkrótce będą tak powszechne, jak dzisiejsze alarmy wczesnego ostrzegania czy ostrzeżenia nawigacyjne  wyświetlane na przedniej szybie, czyli udogodnienia, które pojawiają się w większości nowych modeli samochodów na całym świecie. Oczywiście cały proces dostosowania otoczenia do wymogów nowych technologii potrwa kilka lat. Przede wszystkim trzeba będzie zbudować sieć dróg, które pozwolą na bezproblemową jazdę autonomicznymi samochodami. Ale technologia opracowywana obecnie będzie mogła być wykorzystywana przez kierowców wcześniej, czyli zanim cała infrastruktura dojrzeje do rewolucji. Stopniowe wprowadzanie tego typu innowacyjnych udogodnień pozwoli przejść przez proces transformacji ruchu drogowego w sposób najkorzystniejszy dla wszystkich zainteresowanych stron. 

Opracowano na podstawie materiałów 3DPrint.com.