Buty z drukarki
18 kwi 2017 15:23

buty3Przykładów przedmiotów codziennego użytku wydrukowanych w technologii 3D przybywa z każdym dniem. Wiele z nich dotyczy branży odzieżowej, a ostatnio także obuwniczej. W ciągu minionych kilku tygodni Carbon, dostawca innowacyjnych rozwiązań technologicznych, ogłosił plany współpracy z firmą adidas, na mocy której ruszy masowa produkcja obuwia sportowego. Inny producent, firma Wiivv, której sklep internetowy bije rekordy popularności, oferuje personalizowane sandały tworzone w technologii addytywnej.

Kanadyjski projektant Amadou ba Ndiaye, entuzjasta nowych technologii, bada potencjał druku 3D w przemyśle obuwniczym. W swoim ostatnim projekcie szuka odpowiedzi na pytanie, czy druk 3D może stać się niezawodną technologią w produkcji obuwia. „Projekt nazywa się Genesis, próbuję w nim odkryć potencjał drukowania 3D w przemyśle obuwniczym. Podczas etapu burzy mózgów rozważaliśmy kilka wariantów, zanim zdecydowaliśmy się nadać ostateczny kierunek naszemu innowacyjnemu projektowi. Potem przyszedł etap rozwoju, który polegał na skanowaniu stóp w celu uzyskania dokładnych pomiarów. Wreszcie przystąpiłem do modelowania CAD w celu osiągnięcia ostatecznego modelu, który zostanie wydrukowany” - opowiada Amadou ba Ndiaye. Brał on pod uwagę kilka technologii drukowania 3D; finalnie wybór padł na SLS. Jest to relatywnie droga metoda wytwarzania obiektów w porównaniu np. z FDM, jednak oferuje dużą precyzję i wysoką rozdzielczość, umożliwiając drukowanie trwałych części, które mogą być używane masowo przez finalnych klientów.

Pomimo złożoności na poziomie koncepcji, końcowy model został wydrukowany z TPU, który jest elastycznym, a jednocześnie trwałym, gumopodobnym materiałem termoplastycznym o niskiej temperaturze topnienia. Obiekt był wydrukowany w jednej części, dlatego nie było potrzeby montażu poszczególnych elementów. Do produkcji złotego elementu zdobiącego bok buta również wykorzystano technologię druku 3D. Ta część jest wymienna i może być dostosowywana do gustu i preferencji klienta.


buty2Projektant opracował także obuwie dla kobiet. Damskie szpilki zostały wydrukowane w trzech etapach: piętę i czerwoną część wydrukowano z materiału o nazwie PA 2200 (poliamidu w postaci białego proszku stworzonego na bazie poliamidu 12. o bardzo szerokim zastosowaniu), natomiast górną część wydrukowano z TPU. Następnie oba elementy zostały sklejone, przy czym czerwona część jest wyjmowana, dzięki czemu można ją indywidualnie dostosować do wymagań klientki.

 
Wraz z pojawieniem się nowych technologii wyobrażenia o produkcji na żądanie w przemyśle obuwniczym stają się coraz bardziej uzasadnione. Kiedy spojrzymy na wszystkie ograniczenia związane z konwencjonalnym procesem produkcji obuwia, drukowanie 3D ma wiele sensu. „Pod względem estetyki drukowanie 3D oferuje kreatywne projekty, ale również precyzję i dbałość o szczegóły, które są bezkonkurencyjne w tym sektorze” - mówi Ndiaye i dodaje: „Projektant ma całe spectrum możliwości, z niewielkimi ograniczeniami technicznymi, aby opracować swój autorski model. Dzięki temu jest w stanie swobodnie tworzyć, kreując nowe kształty i style, a na tym przecież polega moda. Tym samym proces projektowania jest krótszy w porównaniu z obecnymi metodami, w niektórych przypadkach projekt jest wykonywany w ciągu kilku godzin zamiast kilku miesięcy.” Oszczędność czasu polega na braku konieczności tworzenia form odlewniczych, dużej elastyczności procesu produkcyjnego oraz produkcji na zamówienie, która nie wymaga utrzymywania zapasów magazynowych. W tradycyjnym podejściu buty są wykonywane we wszystkich rozmiarach, podczas gdy drukowanie 3D minimalizuje ryzyko związane z zarządzaniem zapasami. Produkowane są niepowtarzalne modele dostosowywane do indywidualnych potrzeb nabywców, przy jednoczesnym utrzymaniu kosztów produkcji na rozsądnym poziomie i znacznej oszczędności czasu.

Branża 3D wkroczyła w etap intensywnego rozwoju; drukujemy samochody, domy czy elementy silników odrzutowych – obiekty, które nie są prototypami, lecz ostatecznymi przedmiotami wykorzystywanymi przez konsumentów końcowych.


Opracowano na podstawie informacji 3D Printing Industry