Technologie 3D przywracają blask zabytkowym autom
12 lut 2018 09:02

Volkswagen Transporter T1 potocznie zwany w Polsce „ogórkiem” to samochód kultowy. Podbił serca nie tylko całej Europy, ale też Amerykanów, stając się w latach 70. jednym z symboli ruchu hipisowskiego. Dzięki technologiom 3D przywracanie dawnego blasku motoryzacyjnym klasykom stało się łatwiejsze niż kiedykolwiek. Jednym z wyzwań, z jakimi muszą zmierzyć się firmy odnawiające stare samochody, jest pozyskanie nieprodukowanych już części zamiennych. To nie tylko kosztowny, ale też czasochłonny proces. Dodatkowo w wypadku części karoserii, takiej jak na przykład słupek B, znalezienie odpowiednika może nie być w ogóle możliwe.

Przed takim problemem stanęła firma Soul Cars od już prawie 20 lat zajmująca się restauracją największych perełek motoryzacji. Zakupiony w celu odnowienia egzemplarz Volkswagena T1 ma tak skorodowany słupek B (element nadwozia podtrzymujący dach) że doprowadzenie części do stanu używalności było praktycznie niemożliwe.

Soul Cars postanowiło zatem sięgnąć po technologie 3D, aby przeprowadzić inżynierię odwrotną słupka B. W tym celu mechanicy skontaktowali się z firmą SMARTTECH, polskim producentem profesjonalnych skanerów 3D.

Polskie optyczne systemy pomiarowe działające w technologii światła strukturalnego z powodzeniem stosuje się w inżynierii odwrotnej, kontroli jakości i szybkim prototypowaniu. Do wykonania skanu 3D wykorzystano urządzenie scan3D surface, które zostało stworzone z myślą o przygotowywaniu dokumentacji technicznej CAD.

„Część była w tak złym stanie technicznym, że nie spełniała swojej funkcji – wyjaśnił Piotr Wieczorek, specjalista ds. pomiarów. – Musieliśmy ją powtórnie zamodelować w celu wytworzenia całego elementu”. Dzięki wysokiej dokładności urządzeń pomiarowych firmy SMARTTECH udało się z powodzeniem odtworzyć dokumentację techniczną w postaci precyzyjnego modelu. Na jego podstawie wykonano stempel i matrycę do wytłoczenia części zamiennej. 

Opracowano na podstawie informacji firmy SMARTTECH