Drukowanie 3D i e-commerce: co warto wiedzieć?
16 sie 2018 13:30

Obecnie druk 3D doskonale nadaje się do wytwarzania strukturalnie prostych przedmiotów wykonanych głównie z plastiku. Tymczasem branża e-commerce wciąż rozwija się dzięki oferowaniu małych i lekkich produktów o niskich kosztach materiałowych i znaczących marżach zysku – przykładem są tu telefony, ubrania lub dekoracje. Z tego powodu istnieje znaczne pole do nakładania się dwóch obszarów, a tym samym duży potencjał do zrealizowania. Jeśli interesuje cię drukowanie w 3D i chcesz korzystać z aplikacji e-commerce - oto, co musisz wiedzieć o zaletach drukowania 3D i tym, co można wnieść do świata e-commerce.

Istnieje wiele opcji materiałowych

Podczas gdy większość drukarek 3D jest wykonywana przy użyciu termoplastów (drukowanych w stanie giętkim przy wysokiej temperaturze i pozostawionych do schłodzenia w stanie stałym), istnieją różne rodzaje termoplastów o różnych właściwościach, więc drukowanie 3D nie jest tak ograniczającym procesem, jak się powszechnie sądzi. Co więcej, istnieją nawet drukarki 3D, które mogą współpracować z innymi materiałami, takimi jak proszki metali i metali, które są trzymane razem w celu drukowania za pomocą mieszaniny polimerów, która jest później topiona, aby finalnie zniknąć z gotowej struktury.

Dzięki szerokiej gamie materiałów o różnych poziomach wytrzymałości, kosztów, elastyczności i możliwości recyklingu (na przykład włókno PLA - pochodzące ze skrobi kukurydzianej, które ulega biodegradacji, co czyni go doskonałym rozwiązaniem dla małych przedmiotów, które mogą generować odpady), drukowanie 3D jest w rzeczywistości niezwykle wszechstronne.

Produkcja addytywna jest opłacalna

Tradycyjne metody produkcji powodują znaczne straty w przetwarzaniu - fabryki stopniowo dostosowują bryły materiału do wymaganych kształtów, realizując proces, który nieuchronnie pozostawia niewykorzystane fragmenty i taśmy, które następnie należy wyrzucić lub poddać recyklingowi.

Drukowanie 3D jest jednak procesem addytywnym, w którym surowce (zwykle plastyczne i termoplastyczne) są rozmieszczane warstwami w celu utworzenia struktur, a wszelkie struktury nośne są zbudowane z tego samego materiału, który następnie można łatwo ponownie stopić w celu kolejnego użycia. W świecie e-commerce jest to ogromna zaleta. Niezależnie od tego, czy chodzi o produkcję wewnętrzną czy outsourcing dedykowanych operacji, detaliści mogą znacznie ograniczyć koszty materiałów. Pozwala to także łatwo na tak zwaną optymalizację topologiczną, która polega na starannym uporządkowaniu struktury pod kątem optymalnej wydajności (znacznie trudniej ją uzyskać w przypadku projektów, które są budowane w sposób tradycyjny, a następnie montowane).

Drukowanie 3D znacznie ułatwia tworzenie prototypów

W 2017 r. badanie przeprowadzone przez Sculpteo wykazało, że 28% profesjonalistów z branży wykorzystujących druk 3D wykorzystało tą technologię go do przyspieszenia rozwoju swoich produktów, a 57% wszystkich prac nad drukowaniem 3D zostało zrealizowanych aby szybciej wprowadzić nowe produkty na rynek. Prototypowy przedmiot wcale nie potrzebuje doskonałej polerki i bardzo skomplikowanej produkcji - przede wszystkim ma pomóc w uzyskaniu dowodu słuszności danej koncepcji i jej funkcjonalności, a drukowanie 3D idealnie do tego się nadaje.

W przypadku firm e-commerce, które chcą rozszerzyć zakres niestandardowych produktów, drukowanie 3D jest ogromnym dobrodziejstwem. Produkty testowe można tworzyć szybko, tanio i łatwo, a nawet mała firma ma możliwość inwestowania w drukarkę 3D aby wykonywać ograniczone wewnętrzne prace produkcyjne bez konieczności rozbudowy swojej siedziby, co nigdy nie było możliwe przy ręcznej produkcji.

Zastosowania rozszerzą się wraz z dostępnością projektów

Oprócz wydawania pieniędzy na drukowanie i materiały, przeciętny biznes realizujący druk 3D musi inwestować w oprogramowanie i szkolenia - nie ma sensu posiadanie zaawansowanej drukarki 3D, jeśli nie możesz jej z pożytkiem wykorzystywać. Opcje oprogramowania różnią się pod względem kosztów i użyteczności, ale nawet najprostsze z nich mogą wydawać się zniechęcające dla początkujących, zwłaszcza że umiejętności wymagane do projektowania zaawansowanych modeli 3D nie są szczególnie powszechne w tym momencie. Jednak z biegiem czasu powinno stać się to łatwiejsze a projektowanie przystępniejsze. Biorąc pod uwagę tempo rozwoju technologicznego i rosnącą liczbę priorytetów w zakresie umiejętności informatycznych w szkołach, możemy oczekiwać korzystnych zmian na tym polu.

Możesz działać o wiele szybciej dzięki drukowaniu 3D

E-commerce stanowi wyzwanie dla mniejszych firm, które muszą walczyć o znalezienie obszarów, w których mogą konkurować z potentatami pokroju Amazon. Najskuteczniejsze firmy e-commerce to często te, które mają zdolność i chęć dostosowania się do zmieniających się okoliczności. Ponieważ drukowanie 3D wykorzystuje ogólne materiały i niezmienny proces produkcyjny, może bezproblemowo obsługiwać szybkie rotowanie towarów. Firma, która sprzedaje kubki, ale zaczyna tracić sprzedaż, może zacząć sprzedawać bransoletki bez poważnych zakłóceń w działaniu - musi tylko stworzyć projekt, który sprawdzi się w obsługiwanym zakresie rozmiarów i opcjach materiałowych. Wszystkie oferowane produkty można łatwo dostosować na życzenie, ponieważ elementy mogą być zmieniane, drukowane i wysyłane bardzo szybko. Potrzebujesz artykułów promocyjnych do wydarzenia marketingowego? Możesz modyfikować bieżące projekty, aby dodać logo wydarzenia.

Jak rozpocząć drukowanie 3D?

Istnieje wiele witryn internetowych, które zasadniczo służą jako platformy druku 3D - prześlij tam projekt, wybierz parametry i znajdź firmę drukującą 3D, która może spełnić twoje wymagania. Jeśli chcesz poważnie zająć się drukowaniem 3D w swojej ogólnej działalności e-commerce, zrób jedną z dwóch rzeczy:  Zainwestuj w swoją własną drukarkę 3D i naucz się jej używać lub nawiąż bliską współpracę z firmą drukującą 3D. Wybór opcji zależy miedzy innymi od tego ile produktów zamierzasz sprzedawać, jakie ceny za druk 3D znajdziesz na swoim rynku oczywiście od tego jakie masz środki na inwestycje sprzętowe. Gdy zastanawiasz się czy drukowanie 3D naprawdę jest najlepszym wyborem dla Twojej firmy na początek powinieneś skorzystać z drukarki zewnętrznej. Nie ma sensu inwestować w coś, czego jeszcze nie jesteś pewien. Drukowanie 3D jest już wykorzystywane na dużą skalę w świecie e-commerce, w dłuższej perspektywie może mieć znaczący wpływ na produkcję wewnętrzną, pozwalając na większą elastyczność, niższe koszty i mocniejsze produkty. Jeśli nie zastanawiasz się nad drukowaniem 3D dla swojego biznesu e-commerce, zacznij robić badania - może to okazać się bardzo owocne.

Opracowano na podstawie informacji z industrialprintblog.com